Blog

Autocamper tur til solskinsøen
12. april 2021

Så startede påsketuren for os, en autocampertur til Bornholm. Første stop var i København ved Nordhavnen, fin stellplads. Den var lige åbnet for sæsonen, så den var gratis for i nat. Normal prisen er 255,- pr overnatning inkl. strøm. Vi blevet taget godt imod Direktøren og hans kone. De guidede os til at tage bussen og metroen ind til Kongens Nytorv, hvor vi hyggede med Pizza og is. Vejret var heldigvis også med os. Imorgen tidlig går det mod færgen i Ystad.

Oplevelserne på Bornholm: Dag 2

Idag startede meget tidlig, vi kørte kl 5 fra København, men ankom så også i Sverige 1 time før afgang med Molslinjen. Efter 1,50 times sejlads, med lækker brunch, var vi klar til oplevelserne på Bornholm. Vi anbefaler at man booker hjemmefra og hvis man er ude i god tid kan man få billetterne til en god pris. Vi betalte 198 t/r for en autocamper inkl. 4 personer.
Vi startede turen med at køre til ØsterLars rundkirke, vi kunne desværre ikke komme ind og se den pga. Corona. Derefter kørte vi til Ekkodalen, hvor vi kom forbi Dronningestenen og til sidst det højeste punkt; Rytterknægten. På hjemturen fra Rytterknægten  vandrede vi forbi en smuk ruin.

Turen gik derefter til Gudhjem, hvor vi gik kørte rundt i de MEGET smalle hyggelig gader. Senere satte vi Gamle Tante for at se glaspusteri, kirken i Gudhjem, bageri, skomager, kunstværker, røgeri m.m.
Vi tog en kort pause i autocamperen med kage og varm cacao inden vi tog den sidste tørn og fik en god gåtur ud og se Helligdomsklipperner, hvor vi dog måtte sande, at hvis vi skulle nå tilbage til aftensmaden måtte vi vente med den Sorte Gryde til imorgen. Vi nød aftensmaden der stod på fisk fra Gudhjems røgeri. Bl.a. ratten “Sol over Gudhjem”. Vi tog denne overnatning på en autocamper plads på havnen i Gudhjem.

Bornholm

Autocampertur til Bornholm: Dag 3

Idag stod vi op kl. 8.00 hvor Niels gik efter morgenmad hos den hyggelige bager i Gudhjem. Derefter kunne vi lige nå at forsætte vores tur ved Helligdomsklipperne, vi manglede jo at se den Sorte Gryde, hvor vi kom ind i grotten.

Herefter tog vi til Dueodde strand, det var dog lidt for koldt til en dukkert
Vi kørte videre til Bornholmertårnet, men der var her igen desværre lukket. Der var ellers et spændende museum der havde udstilling omkring 2. verdenskrig og  Den Kolde Krig. Derefter tog vi ud til Paradisbakkerne, hvor vi startede med den røde rute på 3 km der gik forbi Rokkestenen.

Vi udvidede derefter til blå rute som var yderliger 5 km. Og dem der ikke har prøvet at gå ture på Bornholm, tænker at 5 km er ingen ting, de har ikke prøvet dette terræn! Men det var virkelig flot natur. Efter den tur var vi meget sultne, så vi kørte til Svaneke, hvor vi spiste lækker fisk fra røgeriet, vi er blevet vilde med deres røget stegte Sild
Vi ville gerne have været rundt i Svaneke men kunne simpelthen ikke gå mere! Derfor tog  vi hen på den campingplads, vi havde booket for resten af turen. Vi glæder os til endnu en oplevelserig dag imorgen.

Autocampertur til Bornholm: Dag 4

En ny oplevelses dag på Bornholm startede med at vi blev vækket kl 8.00 af den ældste, han var klar! Vi lavede lækker brunch i deres hytte og vi var klar til endnu en oplevelsesrig dag.

Første stop var på ved Hammerodde fyr og Salomons Kappel. Super flot natur, hvor vi mødte Skots Højlands kvæg og en masse får på vores vej. Bagefter tog vi videre til Hammershus som virkelig er en oplevelse værd, derfra gik vi ned til Kamelhovederne. Efter 1 pølsehorn eller 2 i autocamperen, var vi klar til endnu en tur til Opalsøen. Eller vi fandt ud af at der var mange søer Hammersø, Opalsøen og andre efter vores tur, igen,  blev udvidet, da vi jo selvfølgelig skulle udfordre hinanden. Vi har i hvert fald ikke mindre ømme lår imorgen, her går det meget opad! Til sidst tog vi til Allinge, hvor vi, igen,  købte ind i Røgeriet. Vi skal ikke gå ned på fisk! Vi fik også provianteret – Bornholmer snaps, sennep, øl og lækkerier til hygge på campingpladsen

autocampertur til Bornholm

Autocampertur til Bornholm: Dag 5

Idag sov vi noget længere, men vi hyggede også igår med Vino m.m.
Dagen startede med at køre til den sorte Gryde, da drengene manglede at se den. Derefter så vi vandfaldet ved Døndalen – det var virkeligt flot.

Nu var vi sultende og de unge mente ikke man havde været på Bornholm, hvis ikke man havde spist en halv meter lang Apollo is som består af: 2 lag softice, 6 kugler is, 2 flødeboller, Gudhjem specialdrys + endnu en alm. softice med vaffel på toppen (de hjalp dog hinanden). Til sidst gik turen til Bisonskoven men Bisonene vil ikke ses af os, så vi tog trætte hjem og nu glæder vi os til  hjemmelavet kødsauce.

Bornholm

Sidste dag på Bornholm: Dag 6

Sidste dag på Bornholm startede meget tidligt kl 7.15. Vi skulle først med færgen kl 20.30, så vi havde masser af tid til oplevelser. Vi startede med Jons kapel og derefter tog vi videre til Vang stenbrud, først i snevejr, derefter kom der flot sol på himlen. Vi kørte nu videre til Vang by, en gammel fiskerby.

Så gik turen tilbage til Svaneke, hvor vi sidst ikke nåede shopping. Idag fik vi set Bülow lakrids, glaspusteri, Karamelleri, bolcheriet, håndlavet chokolade. Svaneke bryghus var desværre lukket, men Brugsen solgte deres øl
Vi spiste den sidste omgang saltstegte sild m.m. fra røgeriet til frokost.

Vi fik også set det arkitekttegnede vandtårn, vi kunne, igen, desværre ikke komme op i det. Nu gik turen til Rønne, her var butikkerne lukket, men vi gik istedet en tur, hvor vi så Nicolai kirken, fyret, Kastellet m.m.
Færgen var desværre en time forsinket, så vi fik lige en time foræret, men når man ved man skal hjem, vil man gerne hjem! Vi nåede alt det vi gerne ville se og har lagt mange km bag os.
Vi har nydt hinanden og Bornholm.