Blog

26. januar 2022

Fredag

Igen i år tog vi en juletur til Lübeck . I år havde vi mine forældre med, så vi var denne gang afsted i 2 autocampere.
Vi kørte fra Jels kl. 12.30, turen her fra tager ca. 2,5 time.

Da vi kom derned var der masser af pladser på autocamper holdepladsen. Herfra kan man se ned på floden og helt ind i den gamle by om aften. Det er så smukt med de mange julelys og med pariserhjulet i baggrunden.

Det koster ca 6 EUR at parkere der et døgn og er gratis om søndagen. Der er offentlig toiletter i nærheden af autocamperpladsen. Selve autocamperpladsen er uden strøm.

Fredag tog vi noget take away fra en tyrkisk restaurant, med hjem i camperen og spiste der, men der er også mange lækre restauranter.

Juletur til Lübeck – Lørdag

Dagen efter skulle vi lige have Mavill tjekket for corona, selvom han var under 12 år skulle han alligevel have et tjek inden han må komme med på julemarked. Det var nemt vi booked en tid på nettet og fandt et testcenter i nærheden.

Da den var negativ tog vi ind i Lübecks julemarkedet. Det først marked var et børnemarked, med små dukkehuse med eventyr fortællinger, små karruseller, boder med fiskedam, kaste til dåse m.m.
Det næste var et middelalder Market, hvor der blev lavet smykker af smeden, brød over bål m.m.
Den sidste er lidt større med rigtigt mange boder! Vi har i familien et bestemt sted som vi plejer at kalde, “Bliv væk stedet”, her mødes vi når vi bliver værk fra hinanden eller trænger til lidt at spise eller drikke. Det er en bar hvor man kan sidde og få Glüewein, Lumoba eller bare en cola. Ved siden af kan man få pølser små Lübecker pølser, karry Wurst m.m

Juletur til Lübeck

Mine forældre skulle da også se Lübecker Macipan Niederegger der er flere etager en shop, en cafe og øverst et museum som er værd at se, vi fik selvfølgelig købt ind af lækkerierne til julen.

Om aften hvor det blev mørk tog vi op i den anden ende af Lübeck hvor der er et stort pariserhjul der kan man se over den flotte gamle by og helt ned til autocamper pladsen. Vi var også inde i Marienkirche en rigtig flot kirke hvor vi tændte et lys for dem vi har mistet. Til sidst spiste vi i Kartoffel Keller, som er meget kendt for deres historie, men man skal bestille plads i god tid.

Søndag

Dagen efter da vi vågnede og havde spist morgenmad gik turen hjemad og vi skulle selvfølgelig lige proviantere sodavand, vin m.m. på vejen hjem til juletiden.

Vi glæder os allerede til næste år.